Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Arkivorganisering

Organisering av arkivtjenesten

Arkivtjenesten i Høylandet kommune er organisert som en sentralisert arkivtjeneste. Personale som arbeider med postregistrering og andre arkivoppgaver, er knyttet til arkivtjenesten.

Høylandet kommune har sentralisert saksarkiv for alle etater. All inngående post blir sortert ved "postmottaket" adm.avdeling. All arkivverdig post, unntatt de som har egne fagprogram for klientbehandling, skal føres i sak/arkivsystemet EDB-sak og arkiv/ ESA. Etter 31. mai 2021 i Elements.

Kommunen har sentrale arkivserier som;

møtebøker, saksarkiv, personalarkiv, eiendomsarkiv, regulerings-planarkiv.

  • · Høylandet kommune skal ha sentralt postmottak, med hovedtyngden av post i sentralt arkiv.
  • · Høylandet kommune, alle etater skal bruke sak/arkivsystemet EDB-sak og arkiv til registrering av sakspost til saksbehandling.
  • · Etatene/avdelingene skal være arkivskapere for de spesialseriene som de har og føre postjournal for korrespondanse som blir arkivlagt i disse.

Kommunens arkivleder er arkivfaglig leder for sentralt arkiv.

Personale med ansvar for arkivforvaltning er tilsluttet arkivtjenesten i kommunen. Arkivleder har et overordnet faglig ansvar for alle personer som har ansvar for dokumenthåndteringen i kommunen, dvs. administrative ledere, saksbehandlere og arkivpersonale.

All post skal stiles til Høylandet kommune, Vargeia 1, 7877 Høylandet og arkivtjenesten er ansvarlig for både papirbasert postmottak og elektronisk postmottak.

Arkivtjenesten er også ansvarlig for å kvalitetssikre alt som blir produsert i EDB-sak og arkiv.

Arkivorganisering i ESA fra 01.01.2014 - 31.05.2021

 

Utskriftsvennlig versjon

Arkivorganisering fra 01.01.2014 

Kommunene i Indre Namdal, Grong, Røyrvik, Lierne, Høylandet, Snåsa og Namsskogan har f.o.m. 01.01.2014 etablert et felles elektronisk sak-/arkivsystem i felles database.  

Formålet med samarbeidet om et felles sak-/arkivsystem er samhandling og kostnadseffektiv drift. 

Kommunene bruker sak- og arkivsystemet ESA til saksbehandling og registrering av saksdokumenter. Hver enkelt kommune er definert som egne organer med en egen journalenhet. Hver enkelt kommune skanner og journalfører all egen sakspost. 

Databasen har slik oppbygging: 

Arkiv 

Betegnelse 

Fra dato 

GK 

Grong kommune 

01.01.2014 

HK 

Høylandet kommune 

01.01.2014 

LK 

Lierne kommune 

01.01.2014 

NK 

Namsskogan kommune 

01.01.2014 

RK 

Røyrvik kommune 

01.01.2014 

SK 

Snåsa kommune 

01.01.2014 

 

Før ESA avsluttes 31.05.21, vil alle kommunene i Indre Namdal, etter anbefaling fra Arkivverket, opprette egne organisasjonsenheter per kommune og ikke være under IN (Indre Namdal), og knytte den enkelte kommunes arkivdeler til korrekt organisasjonsenhet.

Arkivdeler i Høylandet kommune: 

Arkivdel 

Arkiv 

Beskrivelse 

Arkivkode/ 

type 

Arkivere 

Merknad 

Elektronisk 

Papir 

 

HKEmne 

HK 

Elektronisk emnearkiv Høylandet

K-kode 

Ja 

Nei 

 

HKMøte 

HK 

Møtesaker Høylandet

K-kode 

Ja 

Ja 

 

HKElev

HK

Elevarkiv Høylandet

FNR 

Ja 

Ja 

 

HKBHG 

HK

Barnehagearkiv

FNR 

Ja 

Ja 

 

HK-Eiendom 

HK

Eiendomsarkiv Høylandet

GNR

Ja 

Ja 

 

HKPLAn

HK

Planarkiv Høylandet

GNR

Ja 

Ja 

 

HKPERS 

HK

Personalarkiv  

FNR 

Ja 

Ja 

 

HKBEDRIFT

HK

Bedriftsarkiv Høylandet

NAVN

JA

Ja

 

Fra 01.06.21 går vi fra ESA til Elements og egen base.

Skarpt skille! Kontor 2000 fra 2003-2014 og ESA 2014-2021, blir liggende som historiske baser, Historisk 1 og historisk 2, i Elements fra og med 01.06.21.

Brudd på arkivlov og forskrift

Ved tilsyn fra Arkivverket hos Lierne kommune i 2020, ble det sendt brev til alle kommuner om brudd på arkivloven og forskrift da en felles base er brudd på arkivlovens forskrift om å holde arkivene adskilt.

I forbindelse med overgang fra ESA til Elements har vi hatt møte med Arkivverket der vi har vist hvordan ESA-basen er sett opp i administratoren.

Etter møtet har vi fått denne tilbakemeldingen 23.04.2021:

Demonstrasjonen av systemet viser at Indre Namdal står som «Organisasjonsenhet» i løsningen. Det riktige ville vært at de 6 kommunene Snåsa, Grong, Høylandet, Lierne, Namsskogan og
Røyrvik står som «Organisasjonsenheter» i løsningen, slik at den enkelte kommune hadde ett arkiv. Måten løsningen er satt opp bryter med arkivfaglige prinsipper om ordning etter opphav, og
at et organs arkiv ikke skal blandes med andre organs arkiv. Arkivet i felles løsning hos dere får felles saksmappenummerering og sekvensnummerering istedenfor en per organ. Dette gjør at hver kommune får «hull» i nummereringen på saks- og journalpost nivå, i tillegg til «logiske brister» og mange unødvendige avvik i arkivet og Noark 5 avleveringspakkene (uttrekkene).

Vi ser også utfordringer med å ivareta informasjonssikkerheten i en løsning som gir saksbehandlere tilgang på tvers av kommunens organisasjoner. Riksarkivarens forskrift, kapittel 3, § 3-4 stiller krav til at organet skal beskrive hvordan arkivdokumentene oppbevares og sikres, blant annet iverksette rutiner og tiltak for beskyttelse av dokumenter og ivaretakelse av informasjonssikkerhet. Offentlige virksomheter har også krav til ivaretakelse av informasjonssikkerhet gjennom andre regelverk som ikke Arkivverket forvalter, blant annet eForvaltningsforskriften. I ESA har dere satt opp «Roller for saksbehandler» slik at en ansatt i kommune A med sin rolle der har «under-tilganger» til andre kommuner, uten å måtte logge seg ut av kommune A og inn i kommune B, eller C etc. Det riktige er at ansatte som skal utføre oppgaver i flere kommuner og derfor kan ha tjenstlig behov, skal ha avtaler på plass og får tildelt én «Roller for saksbehandler» i hvert organ/kommune.

Hva må kommunene gjøre?
I møte ble det opplyst at kommunene Grong, Namsskogan, Høylandet, Lierne og Røyrvik skal gå over til sak-/arkivsystemet Elements 01.06.2021. Det ble i tillegg opplyst at Snåsa kommune
hadde trukket seg ut av samarbeidet i 2019/2020. Under demonstrasjonen 15. april viste det seg at Snåsa kommune ikke var stengt for danning i ESA.

Før overgang fra ESA til Elements, må samtlige kommuner:

  • Opprette en «Organisasjonsenhet» per kommune i ESA, og kytte til den enkelte
  • kommunes arkivdeler til korrekt organisasjonsenhet.
  • Rydde eksisterende arkivbase i ESA.
  • Stenge ESA og aktive arkivdeler for danning etter 31.05.2021. Registrering av sluttdato kan med fordel gjøres nå.
  • Foreta skarpt periodeskille i ESA.
  • Pågående saker i ESA avsluttes pr. 31.05.2021, og det opprettes nye saksmapper for disse sakene i Elements (oppretting av nye saksmapper for saker som skal få sluttført saksbehandling i Elements-perioden bør starte nå). Saksmappene for slike saker knyttes sammen med referanser mellom begge system, slik at Elements kan lese mot historisk ESA base.
  • Elements må settes opp korrekt, ett arkiv med tilhørende arkivdeler per kommune.
  • Elements må settes opp med lesetilgang til historisk base i ESA. Den enkelte kommune
  • skal kun ha tilgang til egen historisk base/arkivdeler.
  • Hver kommune må lage en plan for deponering av ESA-arkivdelen sine.

Elements starter fra 01.06.2021 med separate baser i hver kommune. Arkivorganisering i Elements blir dokumentert i eget dokument.

 

 

 Oversikt over sak/arkivsystem og fagprogrammer for journalføring, saksbehandling og arkivering:

System

Innhold

Arkivering

Sikringstiltak

Merknad

EDB sak og arkiv

Journalføring, saksbehandling og arkivering av alle dokumenter som ikke inngår i andre fagsystem

Fullelektronisk i EDB sak og arkiv

Åpen sone

Inneholder sensitive opplysninger

Unique velferd

Journalføring og saksbehandling av klienter innen sosial/ NAV

Papir

Sikker sone

Avsluttet 01.07.20 Høylandet samarbeider med NAV Midtre Namdal 

 

 

 

 

 

 Profil 

Journalføring og saksbehandling av klientbehandling innen pleie og omsorg

Papir. Fullelektronisk 

Sikker sone

 

 

 

       

Oppad skole

Avsluttet skoleåret 2016/2017

Nytt system (VFS) innført skoleåret 2017/2018

Skoleadministrativt system

Arkivverdige dokumenter blir printet ut og lagt på elevmappene

Åpen sone

Elevmapper er papirarkiv fram til 31.05.21

Visma flyt skole

Skoleadministrativt system

Arkivverdige dokumenter blir printet ut og lagt på elevmappene

 Åpen sone

 Elevmapper på papir frem til 31.05.21

Fra 2014 CGM/System X legekontor

System for legekontor

Papir

Sikker sone

Berit

 

 

 

 

 

Winmed Helsestasjon (Profdoc)

Fra 2014 CGM helsestasjon

System for helsestasjon

Papir

Sikker sone

Ann Jorun/Kristin

Laster...